Szerepjátszmák Eric Berne és a Humanisztikus asztrológia fényében
I. Kimenekülő 'Már itt sem vagyok, már nem vagyok itt!'
Játszmája a 'TETSZHALOTT' - felnőtt
Karaktervédekezés: Magzati traumák: elutasították a jövetelét, esetleg eddig is már lélekként megélt abortuszt, más neműnek várták, előző életében élt meg veszélyeket. Háttérbe húzódik, összerezzen, vékony alkatú, hideg kéz és láb, kerüli az egyes szám első személyt, így fogalmaz, pl. az ember…
Erős anyai karakter áll mögötte és az apai karakter hiánya, kozmikus magányérzetet él meg, a dolgokat felülről látja a többszöri testelhagyás miatt. Gyenge és hajlamos krónikus betegségekre, hárítja a bensőségességet, kívülálló az életben, 'kimagyarázkodás' a külvilágnak, ami jellemzi. Szellemi és művészi területek vonták valamint a spiritualitás.
Belső kimenekülő: Érzéseit elfojtja, mert a szülök nem tudták kezelni azokat. Megdermeszti érzéseit és lefagy, nincs kapcsolata önmagával. Bizonytalan és életidegen. Értelmi fogódzkodókat keres, mint a pszihológia, ezotérika, filozófia
Mi az életfeladatom? Mit kell ebből megértenem? Mire tanít ez engem? Mikor jön el az igazi?
Az énhez való eltalálás fontossága, hiszen életünk egyedüli értői és kormányosai vagyunk!
II. Belevonó 'Előbb-utóbb rájössz, hogy csak te segíthetsz rajtam!'
Játszmája a 'KIS ÁRVA' - alkalmazkodó gyerek
Karaktervédekezése: A fészekből kiesett kis árva, madárfióka, aki gondoskodást, szeretetet, törődést és energiát vár el tőlünk! Gyermeki, ártatlan külső, selypegő beszéd.
Nem természetesen táplált csecsemő, inkubátorban volt, nem vették fel, ha sírt, nem ehetett
annyit,amennyit kívánt, korai járás, hiszen neki kellett utána menni a dolgoknak, néma esendő tekintet, 'jó vagyok, csöndben vagyok, szeretnék kapni…' - függőségi helyzetet, alakít ki 'szeress és figyelj rám!'
'Szegény én' játszma közben kakukkfiókaként kiszorítja a fészekből a jogosultakat. pl. férj, gyerek.
Kapcsolatai szimbiotikusa, csak magáról beszél. Sosem fejezi ki háláját a segítségért hiszen 'a neki jár!', 'aki nem ad, az nem szeret!'. Ha adni kéne neki is, eltűnik a másik életéből!
Folyamatosan várja az igazit, a 'nagy megmentőt!', ha netán elzárják a 'csapot' úgy érzi lételemétől, fosztották meg így sosem, válik fentté.
III. Méltatlankodó 'Tudom, hogy úgyis belém rúgsz!'
Játszmája az 'ÁLDOZAT' - a lázadó gyermek
Karaktervédekezése: Kiharcolja magának, hogy bántsák, mer a negatív érintés is érintés mindegy, csak foglalkozzanak vele!
Elnyomó, kontrolláló anya, áldozathozó anyai szerep: 'majd én, mindent megteszek!', az alkalmatlanság
érzésével küszködik felnőttként is. Az anya folyamatosan hibáztatja az életéért, bajaiért, nem fogadják el önállú személyiségként, otthona börtönné válok számára és szülei a fogvatatók.
Felnőtt korban is alul értékeli önmagát, alárendelt helyzeteket él meg. Belül vágyik a szabadságra, ám szóba sem meri hozni. Viszonyaiban látszólag engedelmes de folyamatosan dühkitörései vannak. Mások számára zavarba ejtően kitárja élete intim részleteit. Élete lassított felvételként zajlik, nagyon igyekszik, túl alkalmazkodik és törleszkedik.
Kapcsolatait a szerint ítéli meg, hogy szeretik ezen őket, de nincs fogalmuk mi zajlik a másik emberben, statikus személyiségek, nem tanulnak a dolgokból, és nehezen változnak. A segítséget is nehezen fogadják naivitásuk miatt. Rajongó típusok, négy éves érzelmi szinten, rajonganak a művészetért ebben, élik meg az érzelmeiket.'nemecsek ernő' típusok Sértett belső méltatlankodó: 'soha!' 'úgyse!'
Hogyan kerültem ilyen helyzetbe? Jobbat érdemelnék! , nehezen éli meg a szülői kritikát, gyakran ír vesztes sorskönyvet, nem hagyják, hogy kifejezze magát. Környezte, úgy látja csak a saját sérelmeivel, van elfoglalva.
III. Elkötelezett 'Az életem és vérem egy ügyért!'
Játszmája a 'KERESZTES LOVAG!' - irányító szülő
Karaktervédekezése: 'Családi csatamezőn edződik.'
belevonódik szülei játszmájába, aki győztes az a jó, aki veszít az a rossz. Belátja környezete csak eszközként, használja játszmáiban. Kamaszkori szerelmét szülei ellenségnek tekintik, életébe különválik életében a szex és az érzelem.
Az univerzum csatatér a jó és a rossz harca, vagy vele van a világ vagy ellene, folyamatosan bírál valakit vagy valamit, érzések helyett indulatok mozgatják. Nem ismeri a kompromisszumot, számon kérő stratégia, fanatikus látásmód, nem hisz az emberekben, mert folyamatosan csalódott, mert mindig bízik majd lelkes, majd csalódott.
Mindennél fontosan az eszme és a cél ezért fanatizálhatók, ők azok, akik titkos társaságokba csatlakoznak. Inkvizítor alaptermészet, másokban irtja a rosszat maga helyett
IV. Számon kérő 'Bebizonyítom, hogy nem vagy alkalmas!'
Játszmája az 'ÜGYÉSZ' - irányit, fegyelmező szülő
Karaktervédekezése: szerinte a világ kaotikus, az emberek buták, 'egy csomó hülyével vagyok körülvéve!'
Családi csatamezőn edződik pl. anya- lány elkötelezettség, mint hogy a férfiak megvetése vagy férfi szövetségesként a nők megvetésére.
Csoportok iránt kritikusak, akikkel a szülők pórul jártak. Számon kérő, szigorú szülők. Az élet tökéletlen és ő ezt kell, hogy megélje! Ideálja a rend, saját élete merev szabályrendszer, hivatott az embereket rendre és a helyükre tanítani. Testtartásuk feszült és vibráló. Szava járásuk 'NEM KÉNE' kivetít és mindenki más hibás csak ő nem.
Irritálja a másság, idegen gyűlölő és konzervatív, védekezésből támad, nehezen asszimilálódik, ezért egyedül van. Kapcsolataiban hibalistát készít, és gyakran kizár emiatt.
V. Büszke 'Ebben a klubban még a ruhatárig sem jutnál el!'
Játszmája a 'GYŐZTES' felnőtt
Karaktervédekezése: magas kaszthoz tartozónak érzi magát, zárkózott, megközelíthetetlen, jól nevelt, udvarias, tartja a három lépés távolságot, kifogástalan megjelenés, előjogokat érez, páratlan módon uralkodik magán, nem ragadják el az indulatuk. Saját magát rendbennlévőnek és nem felsőbbrendűnek gondolja.
Ha nem beszélünk problémákról nincsenek is, 'vidd sokra gyermekem és mi büszkék, leszünk rád!' - mondták neki a szülei Nincs miért aggódnia, mert a rossz a képzelet világa. életét egy síkon éli Nem merül le az érzelmek mélyére és nem óhajt felemelkedni a magas megélésekig!
VI. Lerohanó 'Itt az lesz, amit én akarok!'
Játszmája az 'ÖRMESTER' irányító szülő
Karaktervédekezés: nem kommunikál, csak beszél, lerohan, számon kér, leckéztet, fenyeget. A dominanciáját érvényesíti. Erőnyerés, energia rablás játszmája.
A társaság középpontja, de ez erőszakkal kiváltott figyelem, eszköze a megfélemlítés. A szülei elfoglalt emberekként nem figyeltek rá eléggé!
'Én-állapotok' - Tudatszintek | ||
Gyermek-én
Jellegzetes én-állapota a függés
Másoktól várja a biztonságot és a döntéseket!
Így a döntések felelősségét is másra hárítja!
Nagyon sokan életük végéig ebben a én-állapotban maradnak!
asszimetrikus kapcsolatok
| Felnőtt-én
Önmagáért felelős!
Önmaga hoz döntéseket és ezért vállalja a felelősséget!
Képes szimmetrikus kapcsolatok kialakítására!
| Szülő-én
Másokért felelős!
Mások biztonságát képes létrehozni!
Szülő-gyerek viszonyban ez természetes!
Egyébként „megmentő” szerep vállalására predesztinál!
asszimetrikus kapcsolatok keletkeznek körülötte!
|
Alkalmazkodó,alávetett
|
Önálló
|
Kritikus
|
Lázadó gyermek
|
Felelős
|
Elváró
|
Szabad-én állapot
|
Önálló döntéseket képes hozni
|
Megengedő
|
Forrás ~ Internet